-Det er noe med det å ha det levende rundt seg.

Et år har gått siden Bulk Wood ble ferdigstilt og blomstergrossisten Hilverda De Boer flyttet inn. Hvordan står det til i dag?

-Det var egentlig et lykkelig sammentreff og litt tilfeldig at vi havnet her, forteller Marianne Olsen, daglig leder i Hilverda de Boer Norge avdeling Oslo.

Hilverda de Boer er en storgrossist av snittblomster og potteplanter med hovedkontor i Nederland. Hilverda de Boer Norge ble etablert i 2018, og har i dag hovedlager med kontorer i Bulk Park Lindeberg, rettere sagt i Bulk Wood.

-Vi var ute etter større lokaler med nærhet både til Gardermoen og lett adkomst fra E6 siden vi får mange leveringer med både bil og fly. Tilfeldighetene gjorde at vi kom i kontakt med Bulk som var fortsatt i planleggingsfasen av Bulk Wood. Perfekt lokasjon med nærhet til flyplassen, et lykkelig sammentreff med bærekraftsfokuset, i tillegg til at vi kunne bli med på å forme bygget etter våre behov, gjorde at vi flyttet hit, forklarer Olsen.

Rammer for bærekraft

Med mange kunder som er miljøfyrtårnbedrifter og har høye krav til sine leverandører, har også Hilverda de Boer bærekraft høyt på agendaen.

-Det som er fint å være leietaker av noen som er profesjonelle på bærekraft er at det hjelper oss med våre egne bærekraftsmål. Når vi har denne rammen rundt oss, så blir vi enda mer bevisste og engasjerte for å “holde linja”. Vi er fortsatt et ungt selskap med en vei å gå, men vi har allerede begynt med tiltak, sier Olsen.

-For eksempel det at vi nå har full kontroll over pakkingen selv, gjør at vi har gjort store kutt i pappemballasje, som er en av de største faktorene for oss som blomstergrossist, forklarer hun.

Olsen forklarer at Bulk Wood gir, i tillegg til motivasjon, en høy trivselsfaktor for de 10 ansatte.

-Trivelige omgivelser både ute og inne har hatt en god effekt på arbeidstrivsel. Det er noe med det å ha det levende rundt seg. Det er grønt rundt bygget, med flaggermus som flagrer bokstaveligtalt rett utenfor kontorvinduene, og innemiljøet med bærekonstruksjonen i tre gir en positiv effekt på støynivåer, sier hun.

Rammer for vekst

Da Hilverda de Boer overtok bygget i desember 2023 og flyttet inn, ble noen deler av lageret stående ubrukt.

-Med Bulk Wood fikk vi egentlig mye mer plass enn det vi trengte der og da. I en periode så vurderte vi faktisk om vi skulle dele plassen med noen andre leietakere, men det gikk ikke lenge før hele lageret var i bruk, forteller Olsen.

Hilverda de Boer sitt varelager har en rullerende lagerbeholdning med ferskvareprodukter – blomster som kommer inn til lager fra både import og norske produsenter, og som skal distribueres ut så raskt som mulig.

-Kvalitet på varene våre ut til kunde er viktig, og det er avgjørende å holde så kort ledetid som mulig fra produsent/gartner og ut til våre kunder. Det vil si mye varer inn på en gang, og med rette rammer og gode fasiliteter kunne vi tenke større og utvikle oss. Nylig landet vi en stor kontrakt og med det trenger vi hele lagerplassen, fortsetter hun.

Selskapet ser lyst på tiden fremover med flere vekstambisjoner og planer for utvikling. Vi heier på deres fortsatte reise!