Bulk satser på grønn vekst innen lager- og logistikkbygg

Skal bygge lagerbygg av tre

Ved hjelp av limtrekonstruksjoner vil den store Bulk Industrial Real Estate masseprodusere bygg med minst 40 prosent lavere karbonfotavtrykk enn tradisjonelle bygg. For første gang blir bærekraft for alvor kommersialisert innen bygging av lager- og logistikkbygg.

I juli 2022 sendte Bulk rammesøknad til Lillestrøm kommune slik at konstruksjonen av den første lager- og logistikkbygningen av typen Bulk Wood kan starte. Nybygget skal etter planen føres opp på en ferdigregulert tomt i Bulk Park Lindeberg. Vi sendte inn søknaden selv om det 3.000 kvadratmeter store nybygget foreløpig står ledig uten leietaker.

- Våre kunder er like opptatt av bærekraftig drift som vi er, og vi er trygge på at et bygg med over 40 prosent lavere karbonfotavtrykk enn tradisjonelle bygg vil være svært attraktivt, sier Nina Hage, leder for Bulk Industrial Real Estate.

Sentralt i vårt konsept er den såkalte Bulk-modulen, en standardisert varelager-spesifikasjon, kjennetegnet med kort byggeprosess og stor fleksibilitet for videre tilpasninger for leietaker. Modulen består av betongsåle, stålstruktur og sandwich-panel på utsiden. Bulks standardmodul vil fortsette å være selskapets hovedleveranse og bygges allerede med vesentlig lavere karbonfotavtrykk enn bransjens tradisjonelle lager- og logistikkbygg.

Bulk Wood 3D model

Bulk Wood lanseres nå som det mest bærekraftige modulvalget selskapets leietakere kan velge. Modulen bygger på samme konsept som standardmodulen. Med Bulk Wood forsøker vi å gjøre vårt ytterste for å gjøre standardmodulen så bærekraftig som mulig – uten å gå på bekostning av kvalitet og store kostnadsøkninger for leietakerne. Over tid ønsker Bulk å integrere de nye løsningene, som selskapet ser gir reelle bærekraftsigevinster, inn i standardmodulen.

- Den største endringen ligger i at vi i bærekonstruksjonen erstatter stål med limtre. Treet vi bruker skal naturligvis være så kortreist som mulig. Vi er stolte av planene og har tro på at det utvikler seg til å bli den nye “grønne gullstandarden” innen bærekraftige lager- og logistikkbygg. Vi har tatt mange steg i bærekraftig retning de siste årene, men dette er sjumilssteget, sier Nina Hage.

Bruk av tre i konstruksjonen er kun ett av en rekke tiltak som gjør Bulk Wood miljø- og klimavennlig. Solcelleanlegg på taket sørger for strøm til bygget og insektshotell og beplantning på bakke, vegg og tak sikrer biologisk mangfold. I tillegg er målsettingen at byggeplassen skal være utslippsfri og med så lite bygningsavfall som mulig (mindre enn 19 kg/m2). Minst 90 prosent av bygningsavfallet skal sorteres med tanke på så høy grad med resirkulering som mulig.